KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015

 

On view in 2016 @Dordtyart, Dordrecht

 

KAPKAR/ DY-K92 is published on MARK Magazine by FRAMEWEB on November 16 2015

KAPKAR DY K92 at Frameweb MARK

Studio Frank Havermans’ KAPKAR/DY-K92 a catalyst for a new architectural impulse

text by Emily Downing

.

DORDRECHT – Studio Frank Havermans creates the sculptural installation KAPKAR/DY-K92 as a testament to the local heritage of Dordrecht, Netherlands. The installation is suspended from a disused crane between the building – Biesbosch Hall – and the water’s edge. As the last standing relic of the former shipyard, Havermans believes the structure is a crucial element in maintaining the area’s industrial character, which is currently undergoing drastic transformation into a residential district. The project encourages a grander vision for an alternative architectural approach, where the development of small scale interventions could be used to accommodate housing.

The unrestored hall is the current exhibition space for Dordtyart, a contemporary art institute with a passion for spatial art. KAPKAR/DY-K92 makes a proposal for the construction of small scale architectural interventions within Biesbosch Hall. By translating the historic functions of the site into sculptural forms awareness of its importance is generated with the hopes of preventing the building’s destruction.

Inspiration was not only taken from the local shipyard but also from other industrialised machines such as Crane-92 – an immense mobile harbour crane – which influenced the overall aesthetic of the intervention. ‘The construction, being a tough piece of engineering, exists as a helpless object but is still loaded with character. By adding a contemporary architectural element to the crane it gets loaded by new function and meaning,’ Havermans explains. With its angled arms the plywood structure appears to be in movement drawing towards the water’s edge, bringing with it a glimpse of how the area may have been used during its peak shipyard days.

Photos courtesy of René de Wit

———————

.

KAPKAR/ DY-K92

De fabriekshal van Dordtyart is als laatste relict nog over van de voormalige scheepswerf die de gehele landtong in beslag nam. Deze hal heeft een monumentaal karakter en de rauwe structuur is van belang voor de beleving van deze plek, echter deze hal gaat waarschijnlijk ook verdwijnen. Een absolute misser, want als je karakter wilt meegeven aan de herontwikkeling van een gebied is dit soort erfgoed juist cruciaal. Zeker als je daar in je ontwikkeling op aanhaakt in de verkoop. In tegenstelling tot herkennen en erkennen wordt alles gesloopt en het verleden leeft straks waarschijnlijk alleen nog door in de namen bedacht door de straatnamen commissie.

Mijn werk is niet alleen een beeld, maar haak aan op deze thematiek. Het is naast een autonoom beeld ook een voorstel om nieuwe invulling te geven aan deze plek. Letterlijk aanhaken op de bestaande architectuur met een hedendaagse elementen dat voortkomen uit de voormalige functie van de hal. Hiervoor heb ik de kraanbaan gekozen die er hulpeloos bijstond maar door zijn schaal en karakter en zijn ligging aan het water te kort werd gedaan. Door er een nieuw hedendaags element aan toe te voegen krijgt dit element weer functie en betekenis, het krijgt smoel aan de waterkant.

Tevens werd ik geïmponeerd door Kraan-92, een fantastische grote mobiele havenkraan die hier in maart kwam, opgesteld op de andere werf ter onderhoud. Het kraansysteem en de vormgeving zijn aanleiding geweest om een soortgelijk principe toe te passen in mijn installatie. Hiervoor heb ik een aantal modellen gemaakt die dit principe uitwerken tot een ontwerp dat ik hier ter plekke heb uitgevoerd.

Met name is deze installatie ook een concept om op een andere manier op zoek te gaan naar functie van erfgoed architectuur. Niet door af te breken en te bouwen in de gebruikelijk ‘Brandevoort’ oplossing of dozenarchitectuur, maar veel meer maatgericht. Voor mij is deze installatie nog maar een kleine stap verwijdert van het ontwerpen van kraanwoning. Ik zie dit in die zin dan ook als een schaalmodel of voorstel.

.

.

.

.

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

Studio Frank Havermans | KAPKAR / DY-K92 | Dordtyart 2015 | © photo by René de Wit

.

.

.

1535663_591192150973756_339413391_n

.

April 11 / October 11 – 2015

Virginie Dubois, Julien Grossmann, Arjen Boerstra, Wineke Gartz, Marnix de Nijs, Frank Havermans, Vera Galis, Niek Kemps, Thijs Ebbe Fokkens, Alicia Herrero, Zoro Feigl.

Saturday the 11th of April at 14.00pm Joyce Roodnat opened the fourth edition of DordtYart. She is cultural commentator for the NRC newspaper and weekly writes about art and culture.

All eleven artists participating will present an existing work and will develop and produce a new work during the next months. I will show the installation KAPKAR/ KSV-800 that I previously made for the exhibition “Mijn Domein” in the heavy sheet steel workshop of another former shipyard in Vlissingen (NL).

My new work will be located at the dockside making use and give new meaning to the disused crane bridge.

Personal stories, Shared history, Collective memories, a selection of the video art collection of Albert Groot. This is to be seen in the installation on the Topfloor, including video works from the collection  G+W nederland from Aurélien Froment, Cao Fei, Ciprian Mureçan, Koki Tanaka, Martine Stig and Tintin Wulia.

Also the artists who work in commission and the two artists in residence: Andi Schmied and Augustus Veinoglou, will be introduced. Then in the hall, there is a program in which the artists explain their work.

.

P  R O C E S S   –   N E W   I N S T A L L A T I O N   –   J u n e  /  J u l y

.

Frank Havermans Dordtyart 5

In consideration with Arie Jaap Warnaar.

Frank Havermans Dordtyart 6

The presentation of the new installation for Dordtyart.

Frank Havermans Dordtyart 4

The presentation of the new installation for Dordtyart, with Birgit Donker (director Mondrianfund), Joyce Roodnat (cultural commentator, NRC daily newspaper), Lyda Vollebregt (program manager Dordtyart) and Arie Jaap Warnaar (in blue – general manager Dordtyart).

Frank Havermans Dordtyart 1

Explanation of the designed installation by model.

Frank Havermans Dordtyart 2

Research by models on location.

Frank Havermans Dordtyart 3

Analysing the existing crane construction.

Frank Havermans Dordtyart 8

The industrial crane, the starting point and location of the new installation.

.

E X I S T I N G    I N S T A L L A T I O N  –  KAPKAR/ KSV-800, Vlissingen, 2005

.

tekst uit artikel Joyce Roodnat 180415

NRC Handelsblad by Joyce Rondnat, April 18th, 2015 – partly

artikel Joyce Roodnat 180415

NRC Handelsblad by Joyce Rondnat, April 18th, 2015

KAPKAR/ KSV-800 at Dordtyart KAPKAR/ KSV-800 at Dordtyart KAPKAR/ KSV-800 at Dordtyart KAPKAR/ KSV-800 at Dordtyart KAPKAR/ KSV-800 at Dordtyart KAPKAR/ KSV-800 at Dordtyart   O P B O U W E N building KAPKAR/ KSV-800 at Dordtyartflyer2015vflyer2015a

Four years ago, directly after the opening of DordtYart, Joyce Roodnat wrote an article about this then new institute. Since then she follows our activities and we are pleased to have her as a special guest to open DordtYart 2015. Then Albert Groot gives, in dialogue with Gerrit Willems, an explanation on his selection for the exhibition Personal stories, Shared history, Collective memories. This is to be seen in the installation on the Topfloor, including video works from the collection  G+W nederland from Aurélien Froment, Cao Fei, Ciprian Mureçan, Koki Tanaka, Martine Stig and Tintin Wulia.

Also the artists who work in commission and the two artists in residence: Andi Schmied and Augustus Veinoglou, will be introduced. Then in the hall, there is a program in which the artists explain their work.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Advertisements